måndag 9 december 2013

9:e december

"Kära julgubben! I år har jag varit väldigt snäll. Jag har städat mitt rum och plockat upp ur diskmaskinen, ibland åtminstone. Dessutom har jag varit jätte duktig i skolan. Eftersom jag har varit så snäll i år så önskar jag mig..."

Alla kan vi komma ihåg, när vi var små och trodde på julgubben. Vi skrev önskelistor åt honom och så kunde han komma på besök på julafton. Om han inte hade tid att besöka just dig på julafton kunde man alltid åka till julgubbens verkstad i Rovaniemi och få sitta i hans famn. Många nyblivna föräldrar funderar om de skall ljuga för sitt barn eller låta hen tro på julgubben. Jag tycker inte det är att ljuga om man låter sitt barn tro på julgubben. Det hör till barnets barndom och utveckling att tro på saker som kanske inte finns på riktigt. Det förstärker deras fantasi och skapar ett hopp om något gott. Det är just det här hoppet, de allra flesta vuxna saknar. De har slutat tro, slutat tro på något större som är helt igenom gott och se hur det har gått. Manipulation, mobbning, våldtäkter, mord och krig. Vi behöver alla en gnutta av hopp och tro på något större än oss själv.

Med det här sagt vill jag övergå till lite mindre dramatiska saker, alltså tillbaka till önskelistor. Den vanligaste frågan du får såhär i jultider är "vad önskar du dig till julklapp?". Vad skall du då svara på den här frågan? Ibland kanske du kan säga något konkret, som du faktiskt önskar dig, men ofta är det så att du är tvungen att säga "jag vet inte" eller "ingenting". Eftersom det här är ett så vanligt svar har symboliska presenter blivit mer populära. Du kan t.ex köpa en get åt någon men geten går på riktigt till någon som behöver den. Det här tycker jag är jätte fint.

Jag själv tycker jätte mycket om att ge julklappar. Jag försöker ge något riktigt personligt så att den som får presenten kan känna att jag faktiskt inte bara köpt något, bara för köpandets skull. Tyvärr tycker jag inte bara om att fundera ut vad jag skall ge. Det är så himla svårt. Dessutom har jag inte ens ännu börjat fundera på vad jag skall köpa för julklappar. Ojdå! Nå jag brukar ju alltid vara i så god tid med allting så kanske jag ännu hinner... ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar