fredag 13 december 2013

13:e december

Jag hälsar er alla som förr mången gång
Med ljus i min krona och stämningsfylld sång
Jag kommer när mörkast det är här i Norden 
när allt synes dött och förfruset på jorden. 
Du eviga stråle, du sol över allt 
träng in i vart bröst där det nu känns så kallt. 
Jag hälsar er alla som förr mången gång 
med ljus i min krona, med stämningsfull sång.

13:e december eller luciadagen är en av de mysigaste dagarna i december. Ljus och sång och en söt flicka i vitt. Varje år väljs det en Finlands lucia, av 10 kandidater. I år blev Elin Andersson vald. Lucian kröns i Helsingfors domkyrka, vartefter hon skrider ner för trappan. Sedan åker luciakortegen en liten rutt från Senatstorget-Alexandersgatan-Mannerheimvägen-Norra esplanaden och tillbaka till Senatstorget. Till luciakortegen hör förstås lucia och hennes tärnor, men också en hel hög med tomtar. Dessa tomtar är små scouter, eller så kallade vargungar. Eftersom jag fungerar som vargunge ledare har jag varit med i luciatåget ett par gånger. I år måste jag tyvärr avstå, eftersom jag skulle och se på kröningen av Ekenäs lucia, min kompis Ronja Karlsson. I kröningen ingick sång, musik och dikt i Ekenäs kyrka. Ronja sjöng som en ängel och hela tillställningen var jätte fin. Fastän det inte är snö ute, kändes det första gången på riktigt som jul! Nu är det inte många dagar kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar