söndag 15 december 2013

15:e december

Nej, se det snöar, nej, se det snöar
Det var väl roligt, hurra
Nu blir det vinter, nu blir det vinter
Som vi har önskat, hurra
Då tar vi kälkarna fram och vantarna på
Och sen vi åker i backen, hej, vad det ska gå

Det är alltid roligt att vakna på morgonen och se att det är vitt ute. Tyvärr varade glädjen inte så länge, för när jag såg på ute termometern visade den att det var flera grader plus, så min fina snö smalt bort. Fastän de flesta redan har gett upp hoppet om en vit jul, har jag inte gjort det. Det hinner ännu komma snö hela nästa vecka! 
Mamma hade varit jätte duktig och bakat en massa gott att äta.

 Förutom snön, som bidrog till julstämningen, firade vi min födelsedag med några släktingar. Riktigt roligt att träffa släkten, då största delen av dem åker iväg till varmare breddgrader nu till jul. Det har tydligen blivit mycket mer vanligt att, så att säga skippa julen och åka till södern för nån vecka. Jag måste dock sätta mig emot detta. Jul är alltid jul och så skall det också vara! En gång om året måste man få äta julmat och känna doften av julgranen inomhus och allt det där andra som gör att det är jul. 

Som jag redan tidigare skrivit här på bloggen, var jag på scouternas julfest förra torsdagen. På denna julfest var det ett lotteri. Eftersom en av vinsterna var en super fin solsidan-pipo måste jag ju delta. Tyvärr vann jag inte pipon utan ett pussel istället. Jag råkade få syn på det här pusslet och tänkte, eftersom det stod på lådan att det var menat för 5 år och uppåt, att jag skulle försöka pussla ihop pusslet. Och jag kan lugnt säga att nog måst det vara en väldigt genialisk 5-åring för att kunna bygga ihop det där pusslet. Med mammas hjälp lyckades jag knåpa ihop pusslet. Kanske jag måst plocka fram mina 1000 bitars pussel nu under jul och träna lite, så att jag kan pussla pussel som är menade för 5-åringar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar