söndag 8 december 2013

8:e december

Redan 2:a advent plus snö. Nu kan ingen påstå att det inte känns som jul! För att vidare skapa julstämning hos dem som kanske ännu inte riktigt förstått att det snart är jul, pysslade jag lite julkort. Mamma hade nog garderat sig med färdigköpta UNICEF kort men jag tycker att de egengjorda är så mycket finare och personligare. 
Det första jag gjorde var att jag tog fram kartong, juliga klistermärken, silver och guldpennor och sax. Eftersom kartong bitarna var färdigt klippta i passande storlek, behövde jag inte klippa dem. Du kan variera storleken på dina julkort men kom ihåg att de skall passa in i kuvert. Därefter skrev jag, med en tunn guldpenna, "God Jul & Gott Nytt År 2014" ungefär mitt på en röd katrongbit. För att få julkortet att se lite mysigare och juligare ut, klistrade jag sedan på några juliga klistermärken.
Du skall inte glömma bort att skriva att det är du som skickar kortet. Det är roligt att få julkort men det är ännu roligare att veta vem som skickar dem åt dig. Till sist stoppar du in ditt färdiga julkort i ett kuvert, limmar ett frimärke på (gärna ett julfrimärke) och skriver adressen till vem du skall skicka kortet. Sedan är det bara att föra dina kort till närmaste postlåda.

Somliga kanske tycker att det är gammaldags att skicka julkort i pappersformat, eftersom det så lätt går att skicka ett e-postmeddelande istället. Kalla mig konservativ men jag tycker att den här traditionen skall bevaras, eftersom det hör till jul och eftersom pappersposten har minskat så radikalt, att du varje gång du får någonting på posten blir glatt överraskad. Dessutom tror jag på den tanken att då jag skickar så får jag, så jag hoppas på att få många julkort i år. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar