måndag 2 december 2013

2:a december

Redan inne på den andra luckan och jag får skriva om en av mina absolut största favoriter såhär i jultid, nämligen snö! I går kväll medan jag höll på att skriva den första kalenderluckan började det snöa. Eftersom det var så sent och för att det dessutom snöade några flingor i dag också tyckte jag det skulle passa perfekt att dagens lucka skulle handla om snö. Jag hoppas att alla som läser denna blogg vet vad snö är och hur det uppstår så jag tänker inte dra till med några förklaringar men jag tänkte istället lista upp några saker du antagligen inte visste om snö:
  1. De nedfallande iskristallerna kallas först snöstjärnor och först då de klumpas ihop blir de snöflingor.
  2. Det stämmer inte att det inte skulle finnas två identiska snöstjärnor, men chansen att se två exakt likadana är super liten.
  3. Världens största snöflinga hittades i Fort Keogh i Montana i USA den 28 januari 1887 av Matt Coleman. Den var 38 centimeter bred och 20 centimeter tjock.
  4. Chionophobia är en fobi som beskriver rädslan för snö.
  5. Du behöver inte viska i fjällen, för att skrika högt kan inte utlösa en lavin (=snöskred).


Jag firade det fina vintervädret med att stavgå en lånklänk på 1.46 h. Därefter fortsatte jag att skämma bort mig själv, för jag var till massören. Det var min första gång, så lite spännande var det. Kanske musklerna kan slappna av en stund nu då de blivit knådade i 1 timme... Massören var jätte trevlig och jag dog inte så jag bestämde mig för att köpa ett seriekort med 10 gånger massage. Nu kan min tränare inte klaga på att jag inte gör lihashuolto, förutsatt att jag då går på de här sessionerna :P

När man har gjort sin första snögubbe då vet man att det är vinter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar