söndag 1 december 2013

1:a december

Idag har den dag många barn väntat på kommit. Dagen då man får börja öppna julkalendern, den 1:a december. Eftersom det dessutom är söndag är det första advent. Ordet advent kommer från latinets adventus och betyder (herrens) ankomst. Advent är alltså en högtid som firas av de kristna församlingarna de 4 söndagarna före julafton. I min familj firar vi advent med att plocka fram ljusstakar och julprydnader.

Jag älskar hur mysigt det är på morgonen när ljusstakarna lyser i fönstret och det är mörkt ute.

Vanligtvis brukar jag fira lillajulsveckoslutet med att vara på scoutförläggning men det här året kom jag med i Suomen Suunnistuslittos AV-grupp, som råka ha sitt inledande läger just det här veckoslutet så jag måste tyvärr hoppa över förläggningen i år. Lägret var menat för alla olika distrikts AV-grupper så medlemmarna på lägret var bosatta allt från Uleåborg till Ekenäs. Eftersom lägret var ett träningsläger träna de vi mycket och deltog dessutom i Turku Sprint Cups första 3 deltävlingar, vilka alla var sprintar (som namnet också säger). Den första sprinten var en nattsprint, vilket betydde att vi måste ha lampa. Den andra var en stafett, alltså med 3 personer i varje lag. Och den sista var en så att säga "helt vanlig" sprint. Ingen av tävlingarna gick så väldans bra men på den sista lyckades jag knipa vinsten, trots de super hala gatorna eller var det tack vare dom? ;)

Några njutningsfulla bilder från veckoslutet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar