onsdag 4 december 2013

4:e december

Idag har det varit en hektisk dag. Trots att jag började skolan först 13.20 låg jag inte hemma på sängen och latade mig utan var uppe redan klockan 8.30 då jag steg på bussen till Böle. Jag och några av mina kompisar hade nämligen bestämt att fara på studiemässan, som var i messukeskus inne i Helsingfors, och titta lite. När vi gått omkring bland de olika stånden, med representanter från olika skolor och lyssnat på när de berättade om sin skola, i några timmar, hade jag faktiskt blivit lite klokare. Från att inte vara intresserad av någonting alls hade jag insett att mina favorit ämnen är språk och psykologi och att fysioterapeut yrket kanske skulle vara någonting för mig. 

Då vi sugit i oss så mycket information som man kan tåla på en gång åkte vi till Forum där vi åt i en helt ny restaurang och sedan for vi till skolan där vi hade en finska timme och gammeldans övningar. (Vi har äntligen gått igenom alla danser och kommer nu bara att öva upp alla så de ser så bra ut som möjligt). När vi dansat klart tågade vi iväg mot Iso Omena där vi förberedde oss med proviant inför scoutmötet senare på kvällen. När vi flirtat klart i City Market med vår sinkkukori åkte vi till scoutlokalen.

Scouternas julkalender 2013
Som ni kanske har hört säljer scouterna julkalendrar, så dagens uppgift var att samla ihop alla återstående kalendrar och pengar. Man skulle kunna tro att det är en lätt uppgift med just tvärtom. Det är skit svårt att få allting att gå ihop! Antingen har man för mycket pengar eller så har man för litet pengar eller något där emellan.
Jag skulle ha vilja ha en sådan här kalender men jag kunde inte hitta den någonstans i butiken.
För att det här ändå skall vara en kalender lucka tänkte jag berätta åt er lite om julkalendrar. Julkalendern eller adventskalendern är (ofta) en papperskalender med stängda luckor numrerade från 1-24 och om lillajul infaller redan i november börjar kalendern ofta då. Varje dag får man öppna en lucka i kalendern. Man kan säga att julkalendern föddes i mitten av 1880-talet när en tysk mamma ville göra tiden fram till jul lite lättare för sin fyraårige son. Hon tog då en bit färgglad kartong och satte 24 kakor på den. Pojken fick sedan äta en kaka varje dag fram till jul. Många år senare blev sonen delägare i ett tryckeri. Han mindes då sin barndoms kak-kalender, vilket sedan inspirerade honom till att vid 1900-talets början ge ut den första tryckta julkalendern. Den bestod av två ark varav det ena hade tjugofyra julmotiv, som efter hand klipptes ut och fästes på motsvarande plats på det andra arket. Succén blev oväntat stor och på 1920-talet skapade pojken en ny variant med luckor och tredimensionella julkalendrar avsedda för innehåll i form av föremål. Idag finns det alla möjliga olika sorters kalendrar, som t.ex papperskalendrar, chokladkalendrar och "sakkalendrar".
Familjens godiskalender som jag sydde ihop för några år sedan

2 kommentarer:

  1. nån sa att de finns sådana kalendrar på Lidl ;) <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. *running out of the door* ajjuu butiken e stängd redan :P

      Radera