torsdag 24 januari 2013

Tröst äta

Mat. Det magiska ordet är mat. Äter du för att kompensera din dåliga självkänsla, för att du är stressad eller för att du kan koncentrera dig bättre då du äter? Om du just svarade ja kan det vara frågan om att tröst äta. Att tröst äta innebär att du äter för att kompensera något, eller för att försöka dölja något, t.ex. stress inför prov eller ditt dåliga självförtroende.

Att tröst äta är ganska vanligt. De flesta gör det någon gång, åtminstone tjejer. Flickor tröst äter ofta t.ex choklad åtminstone en vecka per månad. För pojkar vet jag inte riktigt hur ofta tröst ätande förekommer, men antagligen nästan lika ofta som för hos flickor.


När jag tröst äter brukar det vara något ohälsosamt, som t.ex bullar, godis eller chips. Efter att jag tröst ätit brukar jag känna skuld känslor, känslor av ånger men också av tröst. Det känns bättre än stund tills du inser vad du ätit och att du nu kommer att måsta träna lite extra hårt för att bränna kalorierna du ätit.


I och med detta inlägg tänker jag försöka börja äta hälsosamt då jag tröst äter. Istället för att köpa godis från bensinstationen på andra sidan gatan till skolan, skall jag köpa något hälsosamt och gott som t.ex frukt. I början kommer det säkert inte att ha samma effekt som det ohälsosamma, men jag tror att efter en tid kommer det att kännas lika bra om inte bättre, för då kommer jag inte att ha skuld känslor och ånger efter åt utan stolthet och bättre självkänsla.

För ett steg närmare självförtroende och självkänsla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar