lördag 26 januari 2013

Att testa på någonting nytt

Att testa på någonting nytt hör till livet. Det går inte att komma igenom livet utan att testa på nya saker. Under det första året testar en baby dagligen på nya saker, och det är det som gör att den kan börja gå och tala. Utan att testa på nya saker lär vi oss ingenting.

Jag testade på en ny sak i dag. Jag var och tävlade i skidorientering. Skidorientering är som vanlig orientering förut då att du står på skidor istället för att springa.


Om du tror att det är lätt, för att du endast kan välja höger eller vänster i spåret har du fel. Det är skitsvårt att veta vilket spår man ska ta då det finns spår till vänster och till höger om vart annat.

Skidorienteringskarta, där de gröna strecken är skidspår

Som ni kanske kan förstå tappade jag bort mig totalt och i slutresultaten förlorade jag 36 min till vinnaren och21 min till den som kom näst sist. Men eftersom tävlingen också var distriktsmästerskap och jag var den enda från Nåid (mitt distrikt) blev det ändå en guldmedalj och en väl för känt sådan.

Trots att jag var borttappad hade jag riktigt roligt i skogen på de små krokiga spåren i skogen, som liknade de spår som ofta finns offpist i slalombackar. Med fina utförs åk, några omkull åkningar och en erfarenhet rikare lyckades jag navigera mig hem ända där bastun väntade varm och skön. 

Alltså om du har en möjlighet att testa på något nytt gör det! Det är nog värt det, fast det i början kan kännas som, "vad har jag riktigt gett mig ut på".


En  bra liten video clip om skidorientering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar