onsdag 13 mars 2013

För rädd för att ta det första steget ut i det okända?

De bästa idéerna uppkommer då man ligger i sin säng och är sömlös på natten. Okej, åtminstone de mest förunderliga idéerna. Jag låg sömlös i går natt och fick en helt otroligt fin idé. Rättare sagt utvecklade jag en ny dröm, ett nytt mål som jag skulle vilja hinna uppfylla i mitt liv. Ett av mina stora intressen är att tala spanska, eller nåja jag tycker om allting som har med Spanien att göra. Min idé går ut på det att jag vill resa runt omkring i Spanien eller i ett annat spansktalade land, som t.ex. länderna i Sydamerika. Idén har säkert fått influenser från mina engelska timmar där vi talat om att resa, om interrailning och couchsurfing. The brain works in mysterious ways...



Jag har dessutom länge funderat på att åka på språkresa eller utbyte till Spanien, för att lära mig språket och uppleva nya erfarenheter och för att mogna och bli mer självständig. Det är bara några problem på vägen. Egentligen är de inga riktiga problem, utan de är ursäkter, med vilka jag försöker intala mig själv att det inte lönar sig att fara.

Bland de här ursäkterna ligger bl.a. att jag intalar mig själv att jag inte skulle få skolan ordnad så att jag ändå skulle kunna skriva studenten efter 3 år (som de flesta av mina vänner), att min träning skulle så att säga skita sig, för att jag ändå inte skulle kunna upprätthålla samma träningsprogram som hemma och att jag inte skulle kunna vara i från min familj och mina vänner i en så lång tid.

Zaragosa
Det är här jag gör och har helt fel! Allt är möjligt, bara du vill det tillräckligt mycket, (okej nästan allting i alla fall...)! Jo jag kan skriva studenten efter 3 år, om jag planerar mina kurser så att jag har gått alla obligatoriska kurser som behövs för att få skriva de ämnen som jag väljer att skriva! Jo jag skulle kunna upprätthålla min träning, fast jag är i ett annat land! Jag måste bara välja vad jag vill prioritera. Vill jag fara ut och festa och leva livet eller vill jag träna i ett land med helt andra träningsmöjligheter än hemma och till och med utveckla mig som orienterare i och med att jag lär känna nya terränger. Och jo, jag skulle sakna min familj och mina vänner men det finns ju alla världens kommunikationsmedel, som skype och facebook och såklart min blogg, som gör det möjligt att sakna mina vänner just så mycket att jag skulle kunna ta kontakt med dem när jag behöver. Det här skulle dessutom leda till det att jag skulle uppskatta min familj och mina vänner ännu mer när jag kommer hem.
Sevilla
Det finns alltså inga ursäkter varför jag, eller varför inte du, inte skulle kunna åka på utbyte eller bara en språkresa. Lösgör dig alltså från dina fördomar och dina rädslor och ta dig själv i kragen och gör något om du faktiskt vill fara och uppleva otroliga nya erfarenheter.
 Och viktigast av allt var inte rädd för att ta det första steget ut i det okända!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar