onsdag 6 mars 2013

Banan

Bananen är den gula frukten som ofta brukar ätas efter träning eller som mellanmål eller varför inte morgonmål. Bananen är också den frukten som förknippas med apor.
5 faktan du inte visste om bananen (Emil du räknas inte!):
  1. bananen är ett bär och en ört
  2. bananen härstammar ursprungligen från sydöstra Asien
  3. bananen växer uppåt, inte nedåt
  4. bananblomman är röd
  5. bananer växer inte på träd. De växer på bananplantor.



Bananskalet kan också förknippas med fenomenet som Kalle Anka ofta utsätts för. Nämligen att halka på bananskal. Det finns en ironi i att halka på bananskal, vilket gör att den vanliga reaktionen är att folk börjar skratta då någon, ofta tecknad person råkar ut för detta. Faktum är att det faktiskt kan hända på riktigt. Surprise, surprise, vem annan om inte jag, har råkat ur för det! Inte nog med att det råkade vara i skolan, så var det dessutom i matsalen då jag bar på min matbricka. När jag sedan halkade på bananskalet flög brickan i väg med innehållet strittande åt alla håll.


För att fortsätta på linjen bananskal, vill jag berätta för er att det faktiskt är det nyaste modet, direkt från mode- och kultur huvudstaden Helsingfors. Nu tänker du säker vadå mode? Låt mig förklara. Sångaren och mode designaren Lady Gaga shokerade folk runt om i världen med sin klänning gjort av rått kött. Ted Sabarese fotograferade också ett kollage som heter "Hunger Pains", redan för flera år sedan. Det är alltså riktigt populärt att klä sig i mat. Detta nya bananskalsmode som uppkom tidigare idag, är uppfunnet av mina kära vänner. I och med deras höga moghetsnivå, fick de för sig att klä mig i ett bananskal. Finessen i outfitten var också att jag inte såg bananskalet och istället gick omkring i Helsingsfors med ett bananskal på mig, tills jag insåg att jag hade det på mig, när en kille i  kön påväg in i bussen skrattade högt åt mig.

Tack Annica för den fina bilden!

Om du inte insåg att det här inlägget handlar om bananer så hoppas jag att du gör det nu. Jag vill nämligen påminna mina förhoppningsvis existerande svenska läsare att Sean Banan, på lördagen tävlar i Melodifestivalens final med bidraget Copacabanana. Uppfyll min dröm Sverige och rösta banankungen Sean den förste Banan till Göteborg!


Smakprov till mina finska läsare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar