lördag 9 februari 2013

Internet

Det sägs att min generation har blivit född in i den datafixerade och teknologi inspirerade eran. Alla sociala median och all teknologi som vi har blivit fostrade med. Man kan anse att det här är ett steg framåt för mänskligheten men jag tycker det är ett klart steg bakåt. Facebook och smarttelefoner har ändrat på människan. De har gjort henne mer ytligt och offentlig. Förr tog det flera dagar upptill veckor för att få fram ett meddelande eller en bild. Nu är det bara att logga in på Twitter eller Istagram och dela dina åsikter och bilder från ditt privata liv för hela världen.




Det finns såklart många fördelar med Internet och de sociala medierna på nätet. Du kan ta kontakt med familj och bekanta som bor långt i från dig och du kan se bilder från dina vänners liv. Det vi skall komma ihåg är att det också finns en massa nackdelar med att publicera kommentarer och bilder på nätet. Vi förstår inte hur den elaka eller kanske till och med hotande kommentaren eller bilden från din fredagsfest kan påverka din framtid.             



En annan sak jag vill uppmärksamma är sättet och språket vi använder när vi yttrar oss på Internet. Vi har blivit arroganta och sexistiska och rasistiska. Allt fler kränkande kommentarer och yttranden finns på Internet. Att skriva något elakt, hotande eller sexistiskt och efteråt säga, men jag menade det ju inte på det viset. "Jag skrev det endast i stundens hetta". "Jag vill ju inte att det skall hända henne på riktigt". Vi inser inte hur mycket vår mordhotelse eller hotelsen om våldtäkt, kan påverka den som vi skriver den åt. Vi inser helt enkelt inte konsekvenserna för det vi skriver.

Som exempel tänker jag nämna "skandalen" som uppstått i Sverige i och med män som näthatar kvinnor på Internet. Ni är vuxna människor! Ni skall kunna resonera och argumentera utan att hota eller anklaga någon annan! Väx upp så att ni kan föra en resonlig diskussion istället för att kränka och hota en helt oskyldig människa. Det ända hon gjorde var att uttrycka en åsikt som ifrågasatte H&M. För att förstå exakt vad jag menar gå och kolla på Uppdrag granskninghttp://www.svtplay.se/video/995361/del-4. Ingen skall behöva stå ut för näthat! Så tänk efter vad ni skriver för ni gör det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar