fredag 4 oktober 2013

Traditioner

En tradition är något som man brukar göra och som återkommer regelbundet. En del traditioner har en kristen bakgrund som t.ex. påsken. Nuförtiden finns det också vardagliga traditioner som kan vara så enkla som att fira en födelsedag på samma sätt varje år eller helt enkelt att en grupp vänner samlas tillsammans en gång i månaden för att äta våfflor.

För mig betyder ordet tradition en trevlig händelse med människor jag tycker om och älskar, antingen familj eller vänner. För dig som kanske inte vet har jag en stor grupp vänner, bestående av gamla och nya skolkompisar. Vi brukar ha våffelkvällar en gång i månaden och vi brukar hitta på roliga sätt att fira varandras födelsedagar varje år och i dag kanske en ny tradition föddes, nämligen Muffinsfredagen!

Allt började med att... vänta lite jag vet inte riktigt hur allt började eftersom våra konversationer går från gammeldansklänningar till körsång till prov och tillslut till något som har att göra med när en pojke tycker om en flicka...på typ 5 minuter. Nåjaa i alla fall så skulle jag och Anton komma fram till vem som kan baka bättre (eller var det sämre från början). Och eftersom varken jag eller Anton kan baka bestämde vi oss för att göra en cookoff. Vi skulle alltså baka muffins (det enda jag överhuvudtaget kan baka) och hämta dom till skolan för att resten av våra vänner skulle få bestämma vilka som var de godaste muffinsarna. Eftersom en stor del av vårt kompisgäng tyckte det här lät super kul bestämde vi oss att alla som ville, fick baka muffins och hämta dem till skolan för provsmakning, därmed Muffinsfredag

Jag tror att jag aldrig har ätit så många olika muffinsar på en så kort tid förut. Det är inget att rekommendera! Alla muffinsar var  ätbara och riktigt goda faktiskt. Det fanns citronmuffins med chokladhjärta inuti och en fräsh frosting ovanpå (Jessicas) min absoluta favorit, chokladmuffins med mintöga (Corinnas), vitchoklad, citron och jordgubbsmuffins (Linns), hallon och vitchokladmuffins (Amandas), apelsin och chokladmuffins (Antons) och sist men definitivt inte minst (...vi hade bara STORA muffinsformar...) mina fenomenalt goda mudcake chokladmuffins.



Efter att vi ätit oss övermätta, eftersom man ju måste smaka på alla muffinsar för att kunna bedöma dem, gav vår egen professionella muffinsbakerska Amanda sin kritik. Sedan skulle vi rösta vilken muffins som är och alltid kommer att vara den godaste muffinsen någonsin. Röstningen var tajt och Jessica och Corinna fick en delad första plats med 3 röster per man. Ställningen mellan mig och Anton blev 2-1 till min favör. Vet du vad det betyder, joo, Anton jag kan baka bättre än du! Hah suck it!

Eftersom alla hade super roligt och fick äta något gott, tycker jag definitivt att det här kan bli en tradition, men nästa gång kan vi baka något annat i stället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar